Unreal Engine 5 Project
Als onderdeel van het keuzevak Verdieping Software heb ik een 50 uur durende cursus gevolgd over Unreal Engine 5 via Udemy. Dit vak vereist dat studenten zich verdiepen in software die buiten het reguliere curriculum valt. Ik koos bewust voor Unreal Engine vanwege mijn interesse in game development en om mijn vaardigheden verder uit te breiden buiten Unity.


De cursus bood een uitgebreide introductie tot Unreal Engine 5 in combinatie met C++. Onderwerpen varieerden van leveldesign en animatie tot inputverwerking, AI en visuele effecten.
Hoewel de cursus begint met het ontwerpen van een eigen speelwereld via terrain editing en environment building, heb ik uiteindelijk gekozen om mijn eindproject in een standaard demolevel te plaatsen. Dit kwam doordat de instructeur gebruikmaakt van Quixel Bridge voor het importeren van hoogwaardige 3D-assets, maar deze tool is tegenwoordig niet meer gratis toegankelijk. Hierdoor kon ik niet dezelfde assets gebruiken als in de cursus. Ik heb geprobeerd gratis alternatieven te vinden via Fab.com, maar was niet tevreden met het eindresultaat. Door tijdsdruk vanuit stage, werk en schoolopdrachten besloot ik de focus te verleggen naar de gameplaylogica en technische kant van de cursus — wat uiteindelijk ook het belangrijkste leerdoel van dit traject was.
Ondanks het beperkte leveldesign heb ik een breed scala aan technische features succesvol kunnen implementeren en heb ik een stevige basis gelegd in Unreal Engine 5 en C++. Enkele van de belangrijkste onderwerpen die in de cursus aan bod kwamen zijn:
- De basis structuur van Unreal engine classes en hoe deze zijn opgebouwd.
- Blueprints
- Enhanced Input
- Animation Blueprints
- Animation keys and notifies
- Animation retargeting
- Inverse Kinematics voor het speler karater
- Het maken van eigen basisclasses
- Interfaces
- Colliders
- Delegates
- Basic combat
- Motion Warping
- Pickups
- Enemy AI
- NavMesh
- Niagara/Cascade (particle effects)
- MetaSounds
- Breakable objects
- Basic UI


Alle code en een speelbare build zijn beschikbaar op mijn GitHub-pagina .
Met deze cursus heb ik een solide basis gelegd in Unreal Engine. De volgende stap is al ingepland: een vervolgtraining die zich richt op het Gameplay Ability System, met volledige toegang tot alle benodigde assets. Deze cursus bouwt verder op de fundamenten die ik nu heb gelegd en verdiept zich in meer gevorderde gameplaymechanieken binnen Unreal.